ZARZĄDZENIE NR 57/2016
DYREKTORA CENTRUM KULTURY I BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ GMINY SUCHY LAS
z dnia 30 września 2016 r.
w sprawie przyjęcia Regulaminu organizacyjnego Centrum
Kultury
i Biblioteki Publicznej Gminy Suchy Las
Na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy z dnia z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2012 r. poz. 406) oraz § 10 Statutu Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej Gminy Suchy Las zarządzam, co następuje:
§ 1
Przyjmuje się Regulamin Organizacyjny Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej Gminy Suchy Las, w brzmieniu załącznika nr 1 do niniejszego zarządzenia. Załącznik do Regulaminu stanowi Schemat organizacyjny Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej Gminy Suchy Las.
§ 2
Każdy nowo zatrudniony pracownik przed przystąpieniem do pracy zostaje zapoznany z niniejszym regulaminem, co potwierdza w pisemnym oświadczeniu, które jest włączane do jego akt osobowych.
§ 3
Traci moc zarządzenie nr 47/2016/ Dyrektor Centrum Kultury i Biblioteki
Publicznej Gminy Suchy Las z dnia 28 października 2013 r. w sprawie
wprowadzenie Regulaminu organizacyjnego Ośrodka Kultury Gminy Suchy Las.
§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załącznik Nr 1 do zarządzenia
Nr57/2016 Dyrektora CKiBP z dnia 30.09.2016 r. w sprawie
przyjęcia Regulaminu organizacyjnego
Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej Gminy Suchy Las
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
CENTRUM KULTURY I BIBLIOTEKI PUBLICZNEJ
GMINY SUCHY LAS
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin organizacyjny, zwany dalej Regulaminem,
jest wewnętrznym aktem prawnym określającym strukturę organizacyjną Centrum
Kultury i Biblioteki Publicznej Gminy Suchy Las, jego zakres działania oraz
zakres odpowiedzialności osób w nim zatrudnionych, bez względu
na podstawę prawną zatrudnienia.
§ 2
CKiBP działa na podstawie:
1) Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz.U. z 2012 r. poz. 406 ze zm.),
2) Ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 642),
3)
Statutu Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej Gminy
Suchy Las (uchwała
nr XXXVI/360/13 Rady Gminy Suchy Las z
dnia 27 czerwca 2013 roku w sprawie Statutu Centrum Kultury i Biblioteki
Publicznej Gminy Suchy Las).
§ 3
Użyte w regulaminie sformułowania lub skróty oznaczają:
- CKiBP – Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna Gminy Suchy Las,
- Dyrektor – dyrektor CKiBP
-Zastępca Dyrektora – zastępca dyrektora ds. administracyjno-organizacyjnych i marketingu CKiBP
- Główny księgowy – główny księgowy CKiBP
- Kierownik biblioteki – kierownik Biblioteki Publicznej Gminy Suchy Las
- Organizator – Gmina Suchy Las
- BP – Biblioteka Publiczna Gminy Suchy Las
- DK – Dział Organizacji Działalności Kulturalnej
- AOM – Dział Administracyjno-Organizacyjny i Marketingu
- FN – Dział Finansowo-Księgowy,
- filia biblioteczna – filia Biblioteki Publicznej,
- pracownicy – pracownicy CKiBP
§ 4
Regulamin nadawany jest przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Organizatora.
§ 5
1. W CKiBP wydawane są następujące akty normatywne:
1) zarządzenia – przepisy do stałego przestrzegania, stałego terminowego wykonania bądź terminowego wykonania,
2) regulaminy – przepisy o charakterze stałym, określające zasady i tryb
postępowania,
3) instrukcje - przepisy proceduralne o charakterze stałym, określające tryb
postępowania,
4) polecenia – przepisy o charakterze informacyjno-przypominającym.
§ 6
- Siedziba CKiBP znajduje się przy ulicy Szkolnej 16 w Suchym Lesie.
- CKiBP prowadzi również działalność w filiach bibliotecznych w Chludowie, ul. Szkolna 2
i Złotnikach, ul. Żukowa 14.
§ 7
CKiBP jako samorządowa instytucja kultury używa pieczęci o treści:
Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna
Gminy Suchy Las
ul. Szkolna 16, 62-002 Suchy Las
tel. 61 25 00 400, fax 61 25 00 404
identyfikator 632501359, NIP 777-14-03-308
ROZDZIAŁ II
ORGANIZACJA.
ZARZĄDZANIE I KIEROWANIE
§ 8
1. W strukturze organizacyjnej CKiBP występują:
1) Biblioteka Publiczna Gminy Suchy Las im. Jerzego Mańkowskiego,
2) Dział Organizacji Działalności Kulturalnej,
3) Dział Administracyjno-Organizacyjny i Marketingu,
4) Dział Finansowo-Księgowy,
5) Sekretariat.
- W ramach Biblioteki Publicznej działają filie biblioteczne: w Chludowie i Złotnikach.
- Schemat organizacyjny CKiBP stanowi załącznik nr 1 Regulaminu.
§ 9
1. Dyrektora powołuje i odwołuje Wójt Gminy Suchy Las.
2. Dyrektor zarządza i kieruje CKiBP przy pomocy:
1) Zastępcy Dyrektora,
2) Kierownika biblioteki,
3) Głównego księgowego.
3. Do podstawowych obowiązków Dyrektora należy zabezpieczenie zadań statutowych
CKiPB w zakresie:
1) realizacji celów i zadań,
2) organizacji CKiPB,
3) gospodarowania mieniem,
4) właściwego wydatkowania środków publicznych.
- Dyrektor CKiBP w szczególności:
1) zarządza instytucją i reprezentuje ją na zewnątrz,
2) uprawniony jest jednoosobowo do wykonywania czynności prawnych
w imieniu CKiBP, chyba że wskaże pełnomocnika i zakres jego umocowania,
3) we współpracy z Zastępcą Dyrektora, Kierownikiem biblioteki i Głównym
księgowym ustala roczne plany finansowe,
4 ) przedstawia Organizatorowi projekty planów finansowych i sprawozdań
z wykonania planu,
5) określa strukturę organizacyjną CKiBP,
6) zapewnia sprawne funkcjonowanie poszczególnych działów CKiBP,
7) nadaje ogólny kierunek działalności CKiBP oraz sprawuje nadzór nad działalnością instytucji i poszczególnymi działami,
8) czuwa nad racjonalnym, celowym i efektywnym gospodarowaniem środkami finansowymi i mieniem,
9) sprawuje nadzór nad kontrolą wewnętrzną,
10) zatrudnia i zwalnia pracowników,
11) zatrudnia pracowników na umowy cywilno-prawne,
12) ustala program działalności kulturalnej i edukacyjno-artystycznej CKiBP,
13) organizuje działalność kulturalną i edukacyjno-artystyczną w ramach
podległego Działu DK,
14) dba o utrzymanie kompetencji pracowników i ich znajomość aktualnych przepisów prawnych.
- W razie nieobecności Dyrektora jego obowiązki w zakresie niezbędnym dla funkcjonowania CKiBP wykonuje Zastępca Dyrektora, w razie nieobecności Zastępcy - Kierownik biblioteki; zastępstwo nie dotyczy możliwości zatrudniania i zwalniania pracowników, chyba że zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 52 KP.
- Zastępcę Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor.
- Kierownika biblioteki i Głównego księgowego zatrudnia i zwalnia Dyrektor.
8. Zastępca Dyrektora, Kierownik biblioteki i Główny księgowy podlegają bezpośrednio Dyrektorowi.
§ 10
Do obowiązków Zastępcy Dyrektora w szczególności należy:
1. zarządzanie i kierowanie CKiBP podczas nieobecności Dyrektora, w zakresie niezbędnym dla funkcjonowania instytucji,
2. kierowanie Działem AOM, nadzór i kontrola nad pełną i terminową realizacją zadań podległego działu,
3. wnioskowanie i opiniowanie w sprawach kadrowo-płacowych pracowników Działu AOM, opracowywanie harmonogramów czasu pracy podległych pracowników i kontrola ich rzeczywistego wykorzystania,
4. wykonywanie następujących czynności z zakresu prawa pracy wobec dyrektora: podpisywanie polecenia wyjazdu służbowego, podpisywanie urlopów, podpisywanie świadectwa pracy,
5. udział w przygotowywaniu z Dyrektorem, Kierownikiem biblioteki i Głównym księgowym projektów planów finansowych i sprawozdań dotyczących działalności CKiBP oraz opracowywanie planów finansowych i sprawozdań w zakresie działalności Działu AOM, w tym sprawozdań GUS,
6. odpowiedzialność za prawidłowe gospodarowanie mieniem CKiBP,
7. nadzór i kontrola nad zamówieniami publicznymi, aktualizacją procedur kontroli zarządczej,
8. wynajem pomieszczeń CKiBP podmiotom zewnętrznym,
9. wybór firmy sprzątającej i nadzór nad utrzymaniem czystości i porządku w budynkach i obiektach oraz na terenie przyległym,
10. realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa i ochrony fizycznej, mienia, przeciwpożarowej, monitoringu i ubezpieczenia osób i mienia,
11. planowanie remontów w budynkach i pomieszczeniach CKiPB i nadzór nad ich prowadzeniem,
12. organizacja archiwum,
13. organizacja widowni,
14. świadczenie usług reklamowych na zasadach komercyjnych, prowadzenia działań marketingowych i promocyjnych, w tym nadzór nad sprawnym działaniem strony internetowej CKiBP,
15. pozyskiwanie środków zewnętrznych na działalność statutową CKiBP,
16. dbałość o utrzymanie kompetencji podległych pracowników i ich znajomość aktualnych przepisów prawnych.
§ 11
Do obowiązków Kierownika biblioteki w szczególności należy:
1. zastępowanie Dyrektora podczas jego nieobecności i nieobecności Zastępcy Dyrektora,
2. kierowanie biblioteką publiczną, organizacja i koordynacja pracy bibliotek, nadzór merytoryczny nad bibliotekami,
3. nadzór, kontrola i ocena pracy podległych pracowników zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach pracy oraz opracowywanie harmonogramów czasu pracy podległych pracowników i kontrola ich rzeczywistego wykorzystania,
4. opracowywanie programów działalności biblioteki, planów finansowych i sprawozdań w zakresie działalności bibliotecznej,
5. udział w przygotowywaniu z Dyrektorem, Zastępcą Dyrektora i Głównym Księgowym projektów, planów finansowych i sprawozdań dotyczących działalności CKiBP,
6. sporządzanie sprawozdań GUS dotyczących działalności bibliotek,
7. prowadzenie szczegółowej ewidencji mienia CKiPB,
8. wnioskowanie i opiniowanie w sprawach kadrowo-płacowych pracowników bibliotek,
9. dbałość o utrzymanie kompetencji podległych pracowników i ich znajomość aktualnych przepisów prawnych,
10. przygotowywanie zarządzeń, regulaminów i instrukcji regulujących działalność biblioteki,
11. czuwanie nad prawidłowością działania systemu informatycznego, sieci komputerowej, sprzętem komputerowym,
12. przygotowywanie projektów dot. pozyskania środków zewnętrznych dla instytucji, współpraca w tym zakresie z pozostałymi działami.
§ 12
Do obowiązków Głównego Księgowego w szczególności należy:
1. prowadzenie rachunkowości jednostki, w tym obowiązek:
1) prowadzenia ksiąg rachunkowych,
2) stosowania przyjętych zasad (polityki) rachunkowości,
3) okresowego ustalania lub sprawdzania drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów (z wyłączeniem odpowiedzialności za przeprowadzenie spisu z natury),
4) wyceny aktywów i pasywów oraz rozliczenia inwentaryzacji,
5) sporządzenia sprawozdań finansowych i budżetowych,
- przygotowanie projektu planu finansowego,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi po zatwierdzeniu dokumentów przez Dyrektora lub innego upoważnionego pracownika,
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności
operacji gospodarczych i finansowych
z planem finansowym, - dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,
- przygotowywanie zarządzeń, regulaminów i instrukcji regulujących gospodarkę kasową, politykę rachunkowości, zasady i kontrolę prawidłowości przeprowadzania inwentaryzacji,
- nadzór, kontrola i ocena pracowników zatrudnionych na wszystkich stanowiskach pracy pod kątem realizacji zadań finansowych,
- nadzór, kontrola i ocena pracy podległych pracowników zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach pracy oraz opracowywanie harmonogramów czasu pracy podległych pracowników i kontrola ich rzeczywistego wykorzystania,
- wnioskowanie i opiniowanie w sprawach kadrowo-płacowych pracowników działu FK,
- dbałość o utrzymanie kompetencji podległych pracowników i ich znajomość aktualnych przepisów prawnych.
§ 13
Dział Organizacji Działalności Kulturalnej realizuje zadania w zakresie:
- organizacji przedstawień teatralnych, koncertów muzycznych, projekcji filmowych, wystaw i innych imprez kulturalnych,
- organizacji konkursów, przeglądów, warsztatów,
- organizacji własnych imprez i imprez na zlecenie instytucji, firm i innych podmiotów,
- inicjowania i organizacji zajęć artystycznych, w tym kół zainteresowań, pracowni artystycznych, warsztatów, kursów itp. działalności edukacyjno-artystycznej,
- przygotowywania i organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży podczas przerw w nauce szkolnej,
- prowadzenia działań z zakresu animacji społecznej i aktywizowania społeczności lokalnej,
- promocji i reklamy wydarzeń artystycznych i działalności edukacyjno-artystycznej,
- prowadzenia dokumentacji merytorycznej i organizacyjnej dotyczącej realizowanych zadań,
- przygotowania propozycji programowej.
§ 14
1. W Dziale DK zatrudnionych jest 3 pracowników.
2. Pracownicy bezpośrednio podlegają Dyrektorowi.
§ 15
Dział Administracyjno-Organizacyjny i Marketingu, odpowiada w szczególności za:
1. prowadzenie spraw osobowych pracowników CKiBP,
2. realizację przepisów z zakresu bhp,
3. harmonogramy pracy, ewidencję i rozliczanie czasu pracy,
4. remonty i bieżące konserwacje,
5. prawidłowe gospodarowanie mieniem,
6. wynajem, użyczenia sprzętu stanowiącego wyposażenie CKiBP,
7. zabezpieczenie przeciwpożarowe budynków i obiektów CKiBP oraz normatywne ich wyposażenie w sprzęt ppoż.,
8. dokonywanie zakupów dotyczących bieżącej działalności zgodnie z zapotrzebowaniem poszczególnych działów,
9. sprawne działanie punktu informacyjnego i szatni,
10. porządek w CKiBP i wokół obiektów,
11. organizację techniczną imprez,
12. marketing i promocję.
§ 16
1. W Dziale AOM zatrudnionych jest 5 pracowników, w tym Zastępca Dyrektora.
2. Pracownicy bezpośrednio podlegają Zastępcy Dyrektora.
§ 17
Biblioteka realizuje zadania, w zakresie:
1. gromadzenie, opracowanie i przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych,
2. udostępnianie materiałów bibliotecznych na miejscu, wypożyczanie do domu oraz prowadzenie wypożyczeń międzybibliotecznych,
3. prowadzenie działalności informacyjno-bibliotecznej,
4. umożliwianie czytelnikom dostępu do Internetu i edukacja medialna w ramach tworzenia społeczeństwa informatycznego,
5. popularyzacja i promowanie książek i czytelnictwa,
6. prowadzenia działalności wydawniczej,
7. organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży w czasie wolnym od nauki szkolnej,
8. współdziałanie z innymi bibliotekami, instytucjami upowszechniania kultury, organizacjami i towarzystwami w rozwijaniu i zaspokajaniu potrzeb oświatowych i kulturalnych społeczeństwa,
9. doskonalenie form i metod pracy bibliotecznej.
§ 18
1. W BP zatrudnionych jest 8 osób, w tym Kierownik biblioteki.
2. Pracownicy bezpośrednio podlegają Kierownikowi biblioteki.
§ 19
Do zadań Działu Finansowo-Księgowego należy w szczególności:
- prowadzenie rachunkowości instytucji zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości w sposób prawidłowy, zapewniający rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej, wyniku finansowego oraz rentowności,
- dokonywanie wyceny aktywów oraz pasywów i ustalanie wyniku finansowego,
- przygotowywanie sprawozdań finansowych, budżetowych i statystycznych,
- przestrzeganie dyscypliny finansów publicznych,
- zapewnienie prawidłowego przebiegu wykonania planu finansowego,
- zapewnianie obsługi finansowo-księgowej i kasowej CKiBP, w tym m.in. nadzór nad prawidłowym wydawaniem, prowadzeniem i rozliczaniem wpływów z raportów kasowych, zaliczek i innych należności bądź zobowiązań finansowych,
- prowadzenie rejestru i rozliczanie podatku VAT,
- sporządzanie list płac i wypłata wynagrodzeń,
- regulowanie zobowiązań wobec urzędów administracji rządowej, Urzędu Skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Organizacji Zbiorowego Zarządzania Prawami Autorskimi lub prawami pokrewnymi,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi po zatwierdzeniu dokumentów przez Dyrektora,
- prowadzenie nadzoru nad mieniem CKiBP, w tym m.in. rozliczanie inwentaryzacji,
- wspieranie działów przy pisaniu projektów dot. pozyskania środków zewnętrznych na dofinansowanie działalności statutowej CKiBP,
- kompleksowa obsługa finansowa zadań oraz projektów realizowanych przez CKiBP w ramach odrębnie zawartych umów oraz pozyskanych środków zewnętrznych,
- kompleksowa obsługa finansowa przychodów CKiBP, w tym m.in. naliczanie odsetek od nieterminowych należności,
- przygotowanie standardowych i niestandardowych raportów i analiz finansowych dla Dyrektora i Zastępcy Dyrektora CKiBP, kierownika biblioteki
- kontakty i współpraca z instytucjami zewnętrznymi w zakresie dotyczącym zadań, za które odpowiada (US, ZUS),
- prowadzenie dokumentacji dot. realizowanych zadań,
- prawidłowego obliczenia i terminowego przekazania:
1) składek na ubezpieczenia społeczne,
2) składek na ubezpieczenie zdrowotne,
3) składek na Fundusz Pracy,
4) PFRON (pow. 25 osób),
5) zaliczek na podatek dochodowy.
§ 20
1. W Dziale FN zatrudnione są 3 osoby, w tym Główny księgowy.
2. Pracownicy działu podlegają bezpośrednio Głównemu księgowemu.
§ 21
Sekretariat odpowiada w szczególności za:
1. planowanie i organizowanie pracy Dyrektora i Zastępcy Dyrektora,
2. obsługę interesantów,
3. organizowanie przepływu dokumentów i informacji wewnętrznych i zewnętrznych,
4. prowadzenie kancelarii,
5. redagowanie dokumentów służbowych,
6. prowadzenie rejestru faktur i umów,
7. prowadzenie punktu kasowego,
8. windykacje należności,
9. wystawianie faktur,
10. zaopatrzenie w materiały biurowe i spożywcze.,
11. prowadzenie rejestru pieczątek,
12. sprzedaż biletów i przyjmowanie wpłat.
§ 22
1. Sekretariat zatrudnia 1 pracownika sekretariatu.
2. Pracownik sekretariatu podlega bezpośrednio Dyrektorowi.
§ 23
Zadania pracowników CKiBP szczegółowo określają zakresy ich czynności.
ROZDZIAŁ IV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 24
W Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej obowiązują następujące akty prawne:
- Statut CKiBP,
- Regulamin organizacyjny,
- Regulamin pracy,
- Regulamin wynagradzania,
- Regulamin premiowania,
- Regulamin przyznawania nagród,
- Procedury kontroli zarządczej, w tym Polityka rachunkowości.
§ 25
Zmiany w Regulaminie Organizacyjnym dokonywane są w trybie obowiązującym dla jego ustalenia.
Dyrektor
..............................................................
Opinia:
….................................................................
Wójta Gminy Suchy Las